Sunday, January 29, 2012

Hasha is TWO.


Senyum pembuka bicara.

Ibu : Hasha berape tahun?

Hasha : Duwwe... (Dua).

Perbualan yang sering diucapkan setiap kali kami bersembang.

Ibu sambung lagi ...
'Hasha anak sape?'
Hasha jawab....
'Anak Ibu la'
'Ibu name ape?'
'Da'
'Abah name ape?'
'Zi'
'Hasha cucu sape?'
'Tok'
'Hasha hamba sape?'
'Allah'
'Ummat?'
'Rasulullah....'

Semua ni Hasha belajar sepanjang sebulan bersama Tok. Di skool pula, Hasha sudah berjaya menghafal ABC sampai Z (tak complete... tapi boleh dikatakan 2/3 dari nyanyian ABC tu dah berjaya dihafal) dan Alif Ba Ta (Ni pun ada beberapa huruf yang Hasha tertinggal). Kat rumah, Ibu kukuhkan lagi dengan video yang Ibu download dari youtube. Jadi, agak mudah untuk Hasha hafal nyanyian-nyanyian tu.

Tahun lepas, masa Hasha umur setahun, tak ada sebarang sambutan hari lahir dari Ibu dan Abah. Cuma, Tok buat pulut kuning. Kami belikan hadiah je. Tahun ni pun sama. Cuma, pada hari kejadian, kami sekeluarga pergi jalan-jalan ke Mesra Mall. Beli sebijik kek kecik. Bagi Hasha belah dan suapkan pada kami. Tok juga macam biasa, buat pulut kuning.

I'm doing my homework. Please don't disturb.
Pensel warna tu mama hadiahkan, sekali dengan sepasang baju kurung sempena birthday Hasha.

1 new set sempena birthday Hasha.

Ni je la kek yang Hasha dapat.

Kat skool, pada awalnya, Ibu berhajat buat kek. Ibu pilih kek karamel. Sebab mudah dan sedap. Bertungkus lumus Ibu buat malam tu. Masa tengah buat tu, macam-macam pula yang berlaku. Tertumpah air kat atas oven, meringue tak jadi. Telur tak cukup. Gula terlebih. Hasilnya, kek
tu Ibu bawa pergi ofis. Habis licin disapu oleh kawan ofis Ibu. Nasib baik Ibu sempat sediakan goody bag untuk kawan-kawan kat skool.

Kata orang tua, bila budak nak berubah tahun, demamnya agak teruk. Begitulah Hasha. Demam yang agak teruk. Tambah pula nak dapat adik. Lagi peelnya macam-macam. Kadang-kadang sampai tak tidur Ibu dibuatnya. Duk melayan kerenah Hasha. Penat, tambah lagi perut dah besar. Sampai kadang-kadang rasa nak hantar Hasha balik kampung kejap. Biar dia belajar hidup tidak terlalu bergantung pada Ibu. Tapi, manakan boleh. Sehari tak dengar suara dia pun, dah kelam kabut hidup Ibu dengan Abah.

Hasha pun dah tukar skool. Bersekolah di Taska Izanida. Taska yang berdaftar dan lebih selesa berbanding taska sebelum ni. Kat Taska Izanida ni, kanak-kanak 1 1/2 tahun dah masuk kelas untuk belajar. Hasha pun nampak serasi di taska tu. Alhamdulillah...

Baju ni Auntie Adlina yang hadiahkan.

Stroller ni Umi hadiahkan.

Doya tidur ye. Kakak Hasha nak buat kerja.

No comments:

Post a Comment