Tuesday, October 18, 2011

Setahun sembilan bulan

Salam hari selasa.

Alhamdulillah. Syukur kehadratNya, diberi peluang untuk hidup setahun lagi. Dan, lagi 3 bulan, genaplah penyusuan Hasha Humaira selama 2 tahun. InsyaAllah, semoga terus diberi kekuatan untuk menyusukan Hasha selama 3 bulan lagi. Dan sekiranya diberi peluang, ingin melanjutkan tempoh penyusuan Hasha sehingga ke beberapa bulan. Kalau mungkin, boleh tanderm nursing bersama bakal adik yang bersama-sama kami nanti pada April 2012. InsyaAllah.

Sepanjang mengandungkan Hasha Humaira, Ibu kerap membaca Surah Lukman. Antara surah-surah amalan mengandung yang disyorkan, Ibu lebih suka memilih Surah Lukman. Sebabnya, kehebatan Surah Lukman pernah Ibu temui sewaktu di zaman pengajian di universiti. Hasilnya kepada Hasha Humaira, Ibu sudah dapat lihat kini.


Mungkin, bagi sesetengah Ibu, perkembangan anak mereka
jauh lebih baik dari Hasha Humaira.
Tapi, bagi Ibu, ini adalah kejayaan besar bagi Hasha Humaira.


Semalam, ulangtahun kelahiran Ibu. Bagi Ibu, ni adalah hadiah paling best untuk tahun ni. Errr.. selain dari lamp-post-light-dinner-by-the sea-side semalam yang ditaja oleh Abah.

Dinner semalam.

Bagi Ibu yang bukannya datang dari keluarga genius nih, rasa sangat teruja bila Hasha yang berumur 1 tahun 9 bulan mampu mengira tanpa bantuan. Dari segi vocabulary pun tak banyak lagi. Apatah nak mengira dengan betul. Alhamdulillah. Bagi Ibu, ini adalah hadiah Hasha untuk Ibu. Hakikatnya, Ibu memang tak pernah ajar 1,2,3 kat rumah. Biasanya, Ibu selalu ajarkan ABC. Tapi, mungkin ABC terlalu banyak bialngannya. Jadi, sukar untuk dihafal.

Ibu yang sangat teruja ni, ceritakan pada teacher Hasha iaitu Kak Ija. Rupa-rupanya, di Taska Ija, memang diajar 123 setiap petang. Walaupun kanak-kanak below 2 Y. Ibu tak expect Taska Ija ada kurikulum jugak. Sebabnya, Taska Ija hanyalah taska kampung yang beroperasi secara kecil-kecilan. Pengasuh terdiri dari kalangan family Kak Ija sendiri. Jadi, Ibu tak harapkan pembelajaran secara mendalam sewaktu Hasha berada di taska.

Tapi, banyak yang Hasha belajar di sana. Hasha sudah pandai pakai baju sendiri. Cuma kekadang, baju yang dipakai terbalik. Sebabnya, Hasha tak pandai bezakan mana depan dan mana belakang.

Setiap kali siap makan, Ibu akan cakap, masukkan pinggan dalam sink. Hasha akan buang terlebih dahulu sisa makanan dalam tong sampah, barulah dia letakkan pinggan dalam sink. Hasha Humaira is an adorable little girl. Mungkin, bagi ibu lain, perkembangan anak mereka jauh lebih baik berbanding Hasha. Tapi, bagi Ibu, Hasha is a miracle. Seronok melihat gelagat Hasha Humaira.

Gaya seorang kakak. Botol susu tu tak pernah guna pun.
Hasha guna untuk dodoikan 'anak-anak' nya.


Ibu percaya, setiap Ibu, mama, umi, mak, mommy akan berbangga dengan anak-anak mereka. dan setiap anak yang lahir, ada keistimewaan dan kelebihan tersendiri. Entri ni tidak bermaksud untuk riak atau menunjuk-nunjuk. Cuma, sebuah catatan rasa gembira seorang Ibu dengan perkembangan anaknya. Semoga, beberapa tahun lagi, apabila Hasha sudah reti membaca, dia akan baca catatan ini.


No comments:

Post a Comment